Szczypta historii
Kolej krzesełkowa na Skrzyczne zasługuje na uwagę z bardzo wielu powodów, a jednym z nich bez wątpienia jest fakt, że to pierwsza wybudowana kolej krzesełkowa w Polsce. Obecnie – w czasach, w których ciągle się spieszymy i szukamy komfortowych rozwiązań – przedsięwzięcie takie na nikim już raczej nie robi wrażenia. W wielu górskich zakątkach kolej taka to standard, który pozwala przybywającym turystom sprawnie i wygodnie zwiedzać oraz podziwiać bajeczne widoki. Dawniej jednak – w roku 1958, kiedy kolej została uruchomiona – było to wyjątkowe wydarzenie, które ściągnęło w ten region kraju rzesze turystów. Tak pozostało do dziś, bowiem Beskid Śląski jest wyjątkowo atrakcyjnym miejscem wypoczynku.
Kolej krzesełkowa w liczbach i historii ciąg dalszy
Kolej krzesełkowa na Skrzyczne jest kolejną działającą cały rok (nie licząc krótkich przerw na przegląd techniczny). Jest to kolej dwuodcinkowa. Dolna stacja kolejki mieści się w Szczyrku przy ulicy Myśliwskiej na wysokości 539,1 m n.p.m. Wygodne kanapy czteroosobowe zaopatrzone w osłony przeciwwietrzne wywożą turystów na Halę Jaworzyna – stacja górna dolnego odcinka znajduje się na wysokości 944,7 m n.p.m. Stamtąd osoby, które chcą dotrzeć na Skrzyczne (1257 m n.p.m.), mogą podążyć dalej pieszo lub przesiąść się na kanapy stacji dolnej górnego odcinka (948,7 m n.p.m.) i dotrzeć niemal na sam szczyt. Stacja górna górnego odcinka położona jest na wysokości 1244,9 m n.p.m.
W odcinku dolnym różnica poziomów wynosi 405,6 m, w górnym – 296,2 m. Kolej zarówno na odcinku górnym i dolnym może przewieźć do 2400 osób na godzinę. Łączna długość trasy kolei to niespełna 3 km. Kolej może osiągnąć maksymalną prędkość 18 km/h. Czas przejazdu na każdym z docinków wynosi około 15 minut. Operatorem kolei jest obecnie Centralny Ośrodek Sportu – Ośrodek Przygotowań Olimpijskich w Szczyrku. Pierwszą kolej wybudowała firma Mostostal, najnowsza jest zaś dziełem firmy Leitner Ropeways.
Początkowo kolej posiadała krzesełka jednoosobowe. Końcem 1990 roku zmodernizowano górny odcinek kolei – jednoosobowe krzesełka zostały zastąpione dwuosobowymi. Taki sam zabieg wykonano końcem 1993 roku na odcinku dolnym. Kolejna modernizacja miała miejsce w 2013 roku. Wówczas wybudowano nowy wyciąg i krzesełka dwuosobowe zastąpiono wygodnymi kanapami czteroosobowymi na odcinku górnym. W 2017 roku taką samą modernizację wykonano na odcinku dolnym.
Turystyka letnia i zimowa
Kolej krzesełkowa wiodąca na najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego spełnia swoją rolę i cieszy się dużą popularnością niezależnie od pory roku. Wykorzystywana jest zarówno przez miłośników pieszych wycieczek oraz podziwiania widoków, jak i przez narciarzy. Skrzyczne niezmiennie od wielu lat zajmuje jedno z najwyższych miejsc w rankingu na najlepsze i najdłuższe trasy narciarskie w Polsce. W zależności od wybranego wariantu prowadzą one ze szczytu lub z Hali Jaworzyna. Dostępne są trasy o różnym stopniu trudności i długości, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie, bez względu na to, czy jest prawdziwym zawodowcem poszukującym mocnych wrażeń czy początkującym narciarzem, który chce nauczyć się jeździć w sposób bezpieczny i miło spędzić czas z najbliższymi.